Welcome
Welcome to <strong>Aktiivitassut</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Kissanhiekka

Yleistä keskustelua kissoista ja kissaroduista.

Moderators: Homelo, Perdita

Kissanhiekka

Postby Perdita on Fri Feb 15, 2008 10:32 am

Meillä kaikkein parhaaksi on todettu Eurolitter. Välillä aina muita ollaan kokeiltu siinä sivussa, mutta Eurolitterin voittanutta ei ole.
Joskus on huono säkki sattunut, mutta maahantuojalle, olen suoraan pirauttanut ja sitten vaihtanut sen kaupassa uuteen.

EverCleanin Low Track on ollut nyt kokeilussa. Muuten ihan hyvää, mutta pissapaakut haisee sitten ihan mädälle. :? Kokeilu paketti mikä saatiin oli ihan toisen laatuista, jote taitaa olla uudituksen myötä laatu laskenut.

Kovin tujusti hajustettua ei voi ajatellakkaan. Minä pärskisin siinä kissojen ohella. eikä hirmuisesti pölyävää, koska silloinkin meitä yskittää.

Millaista tuo Ökö olisi? Pölyääkö se kovasti? Ja miten mikrohiekkaan tottuneet kissat ovat siihen tottuneet?
Perdita
Ylläpitäjä

Postby Homelo on Fri Feb 15, 2008 1:27 pm

Meillä on käytössä Öko Plus ollut nyt pari vuotta, ja edelleen olen tyytyväinen. Välillä olen kokeillut muitakin, kuten Lindo Catia ja marketin Pirkka Ultra kissanheikkaa, mutta ne on todella huonoja Ökon rinnalla. Pidän puupohjaisesta, "raikkaasta" hajusta (kun kissa käy pissalla, tulee puun tuoksu eikä mikään mudan haju :P) ja siitä, että paakut on tosi tiiviitä. Kulkeutuu jonkin verran, mutta umpinaisen laatikon edessä oleva matto on kerännyt kyllä kiitettävästi muruset. Pölyää vähän kun kaadetaan laatikkoon, mutta ei mielestäni muuten kovinkaan paljon, en itse saa mitään oireita eikä Eetukaan ole hiekan takia aivastellut.

Pellettejä on nyt ollut toisessa laatikossa ja näyttelyreissuilla mukana. Nekin toimii ihan kivasti, nyt kun on ollut talossa kolme kissaa niin ne käy laiskalle hoitajalle. :wink: Mutta kun ei ole pellettivessaa, mene kyllä tosi nopeasti huonoksi ja hiekkaa pitäisi jatkuvasti vaihdella.
Homelo
Moderaattori

Postby Vulpes on Fri Feb 15, 2008 2:22 pm

Öko Plussa on ollut käytössä jo vuosia, mutta välillä aina ostelen jotain muuta merkkiä. Super Carino on myös ok kamaa. Ökossa tykkään juurikin siitä puuntuoksusta ja tekee hyvät paakut. Pölyää vähäsen, mutta niin nuo aika monet tekee.
Keveydestä on hyötynsä ja haittansa: kaupasta on suht helppo tälläisen pienenkin ihmisen kantaa säkkiä autoon, mutta toisaalta se sitten myös kulkeutuu aikalailla. Mutta tulisi tuo huoneen lattia muutenkin joka päivä lakaistua jossa tuo laatikko sijaitsee, vaikka muuta hiekkaa olisikin, kaikki hiekat kun kuitenkin jonkin verran kulkeutuu. Kisu ainakin osaa erittäin hienosti ravistella jalkojaan laatikon ulkopuolella niin, että hiekkaa varmasti lentää metrien säteellä joka puolelle. :roll:

Alkuviikosta olisi tarkoitus piipahtaa eläinkaupassa ostamassa uutta hiekkaa. Ajattelin että voisi kokeilla jotain muuta taas vaihteeksi, jos vaikka löytyisikin joku vielä parempi kuin Öko.
Vulpes
Tassun alla

Postby L-L on Fri Feb 15, 2008 3:57 pm

Ever Cleanin (siniraitainen hiekka) on tällä hetkellä käytössä. Uudistuksen myötä (aikaisemmin nimella less track, violetti raita) hiekka kuitenkin pölyää aika tavalla. Paakut ovat kuitenkin loistavia ja muuten tuoksuttomana hiekkana hyvä valinta. Pölyämisen vuoksi olen kuitenkin harkinnut vakavasti ainakin EC "lajikkeen" vaihtoa.

Eurolitteriä oli käytössä aikaisemmin, mutta kolme peräkkäistä huonoa säkkiä sai verenpainetta sen verran koholle että olen jättänyt ko. hiekan viime aikona kauppaan. Eurolitterin 15 kg säkki on muutenkin vaikeaa kantaa/kuljettaa pyörällä ja jos hiekkaa erät ovat huonoja on hiekkasäkkien ympäriinsä kuljetusta kerrassaan liikaa.

Meillä hiekan valintaan vaikuttaa mm. pölyäminen (Lulu aivastelee herkästi samalla kuin kaivaa Kiinaan johtavaa tunnelia laatikossa), tuoksuttomuus/mieto tuoksu, hyvä paakkuuntuvuus ja pakkausmateriaali/koko (en omista autoa, kaikki kuljetukset puuromoottorilla).

EC:n hiekassa on tällä hetkellä hyvä paakkuuntuvuus, pakkaus kaksinkertainen pahvilaatikko; 11,3 kg (plussaa vielä siitä, että myymälä tuo hiekan minulle kotiovelle) ja hajuttomuus silloinkin kun laatikolla on käyty.

Kulkeutuvuuden suhteen olen antautunut. Lakaisen hiekkisten ympäryksen usein harjalla ja rikkalapiolla.

Vinkkinä: Kylppärin lattia pysyy myös siistinä kun ennen suihkua lakaiseen irtohiekat pois ja suihkun jälkeen kuivaa lattian lastalla. Hiekkamuruja löytyy aina, mutta lastalla vetäminen kesyttää ne likaviemäriin.
L-L
Tassun alla

Postby kat on Fri Feb 15, 2008 8:45 pm

Everclean oli loistavaa, paitsi ne uudet....

Meillä käytettiin ennen Heavy Dutya, nykyään sitten valkoraitaista EverFreshiä. Se pöllyää ja haisee. Siis ei kissanpissalle vaan hajusteelle, vaikka väittävät olevan hajusteeton.

Mutta en ole löytänyt voittanutta. Joten jatkamme tämän kanssa....
<i>lunta Suomeen!</i>

Sissi BEN n 24
Siri RUS Saga BEN n 24 31
kat
Tassun alla

Postby L-L on Sat Feb 16, 2008 9:04 am

^Nyt kun tarkemmin ajattelen, meidänkin hiekka oli Heavy Duty (ja violetti) ei Less Track (keltainen). Tilanne on kuitenkin muutoin sama. Ihan unelma hiekka jos se ei pölyäisi.
L-L
Tassun alla

Postby kollo on Sat Feb 23, 2008 5:42 am

Olen harkinnut, että etsisin pölyämättömän, mutta isorakeisen hiekkalaadun, kun olen ostanut hiekan tähän asti ihan ruokakauppareissulla. Joskus kyllä eläintarvikeliikkeestäkin. Mutta minä ja Kollo aivastellaan nykyään kumpikin ainakin Euroshopperin hiekalle, kun siitä nousee pölypilvi ilmoille niin pitäisi ostaa pölyttömämpää vaihtoehtoa jatkossa. Meiltäkin löytyy Kiinaan kaivautuja :lol: .
kollo
Tassun alla

Postby Perdita on Sat Feb 23, 2008 6:42 pm

Ostin nyt pienen säkin Ököä kokeiltavaksi ja pikku hiljaa laitan sitä enemmän tuohon vatiin. Hyvin sinne on pissoja jo tehtykkin. Eikä tuo näytä pölyävänkään oikeastaan.

Ever Cleanin Multicristalia ostin nyt kokeeksi. Isompi rakeinen kun on kätevä, kun se ei pölyä niin hirmuisesti eikä leviä. Eurolitteriin täytyy tuota sekoitella.
Perdita
Ylläpitäjä

Postby Anni Pitkätassu on Mon Feb 25, 2008 11:58 pm

Mä vannon kristallin nimeen. Lähes mikä merkki vaan käy (itseasiassa ne on samoja, mutta eri nimellä) kunhan on rakeista, siis kaikki muu paitsi Rainbow joka on pyöreää.

Ei haise, ei pölise pätkääkään eikä tarvitse siivota joka päivä. Laiskan unelma. :D Sanovat ettei tuo toimi jos perheessä on enemmän kun yksi kissa, mutta näemme sen sitten omin silmin jos/kun Anni saa kaverin.
Anni Pitkätassu
Tassun alla

Postby L-L on Wed Feb 27, 2008 2:26 pm

^Annin kaveria odotellessa :wink:
Kristalli toimii todellakin silloin kun on vain yksi kissa. Kahden kissan kanssa kristalli ei ehdi imaista pissaa ja sen hajuja sisäänsä vaan laatikko on aina vähän märkä vaikka kuinka sekottaisi usein.
L-L
Tassun alla

Postby Homelo on Wed Feb 27, 2008 2:46 pm

Meillä ei kyllä kristalli toiminut yhdelläkään kissalla. Alkoi haista heti, viikon jälkeen jo ällötti ja kahden viikon jälkeen oli niin pahassa kunnossa, että piti vaihtaa, enkä ole toistamiseen kokeillut. Eetukaan ei pitänyt, ei halunnut kuopia vaan teki vain tarpeensa. Niinpä pysymme jatkossa vähän perinteisemmissä hiekoissa.
Homelo
Moderaattori

Postby Anni Pitkätassu on Sat Mar 01, 2008 9:04 pm

L-L wrote:^Annin kaveria odotellessa :wink:

Eipäs odotella siellä mitään! Kunhan tässä saa isomman kodin ja lepyteltyä porukat jotta saadaan käydä siellä sitten kahden kissan kanssa visiitillä joskus. Ne kun totesi joululomalla, että kahta kissaa ei sinne tuoda "tappelemaan" heidän kissan kanssa. Ei ne kyllä mitään tapellut, Annia vaan kiinnosti leikkiä, mutta heidän kissaa ei. :D

Luulenpa, että kun toisen kissan hommaan ostan myös toisen laatikon. Ehkä se auttaa asiassa? Hevillä en kyllä kristallista luovu sen verran hyvin se meillä on toiminut. Käännyttäkää vaan, en käänny. :hih:
Anni Pitkätassu
Tassun alla

Postby Perdita on Fri Mar 07, 2008 2:58 pm

Nyt Ököön ollaan totuteltu pari viikkoa ja hyvin sujunut. Nemokin on hiekan hyväksynyt. Nyt pikku hiljaa olen lisännyt ökön määrää normaaliin mikrohiekan seassa. Todellakin ihanaa kun ei haise millekkään teolliselle vaan puulle tuo hiekka.
Perdita
Ylläpitäjä

En kanna

Postby Zepa on Thu Mar 13, 2008 8:11 pm

Mä en kanna enää kissanhiekkaa. Loppu!! Raahaaminen oli rankkaa, muistan, jo parikymmentä vuotta sitten, saati nyt kun ikää tulee lisää koko ajan. Nyt setä Tampereelta tuo meille ja samalla kaverin kissalle Classic extreme mikrohiekkaa, säkki 16 kg niin siitä lähtee sitte. Parikin säkkiä kun ottaa niin jo riittää viikoiksi. Ja mikä parasta, kotiin asti eteiseen tuodaan. http://www.saunalahti.fi/~silences/amexor/etusivu.htm
Zepa
Tassun alla

Postby Vulpes on Fri Mar 14, 2008 3:50 pm

Mä olen niin hemmetin saamaton nykyään, etten ole jaksanut eläinkauppaan raahautua, joten olen sitten ostanut marketista hiekkaa. Pari säkkiä olen ehtinyt ostaa Pirkan kissanhiekkaa, sellasta mikrohiekkaa. Vaikka olenkin joskus sanonut että mikrohiekkaa en kyllä osta, niin ihan hyvää toi nyt kuitenkin on. Tekee tosi hyvät kovat paakut (paitsi sitten kun hiekka on jo vanhempaa niin paakut hajoaa aika helposti) eikä pölyä yhtään. Passaapi siis vähän aikaa mulle ja kissoille toi kama, kunnes jaksan sinne eläinkauppaan raahautua.
Vulpes
Tassun alla

Next

Return to Kissat