Welcome
Welcome to <strong>Aktiivitassut</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Mitä temppuja kissasi osaa?

Miten kissan saa oppimaan?

Moderators: Homelo, Perdita

Mitä temppuja kissasi osaa?

Postby Homelo on Wed Feb 20, 2008 1:37 pm

Mitä temppuja teillä osataan? Kuinka kauan on mennyt tempun opettamiseen, ovatko jotkut temput helpompia kuin toiset?

Meillä Eetu ei varsinaisesti osaa yhtään temppua, nuorempana osasi pentuinnossaan noutaa, mutta nyt sekin taito on unohtunut. Periaatteessa Eetu osaa seurata ja istua, mutta se johtuu vaan siitä, että on namipussista niin innoissaan, että seuraa luonnostaan. :wink: Äsken juuri harjoiteltiin tassun antamista, jota olen joskus aikaisemminkin kokeillut. Pidettiin noin 10 min treeni, jonka ajan Eetu kehräsi kokoajan innoissaan. Loppuvaiheessa alkoi tajuta, että kun tassu nousee, tulee kehuja, ja kun tassu on kädessä, tulee nami. Oli vaan niin innoissaan että tarpoi kokoajan tassuillaan ja nosti aina väärää tassua. Lopetin nyt kesken leikin, ettei Eetu vaan kyllästy koko touhuun. Ehkä otetaan illalla uudet treenit. :D

Edit. Iltatreenissä Eetu oppi antamaan tassua. :) Hetken miettimisen jälkeen lähti sujumaan hienosti ja ei malta enää edes laskea koko tassua touhotukseltaan. En tiedä muista, mutta omasta mielestäni Eetu on nopea oppimaan. :wink:
Homelo
Moderaattori

Postby Perdita on Thu Feb 21, 2008 8:32 am

Meillä jengi osaa erilaisia temppuja. Jos on kyseessä moni osaisempi temppu sen harjoitteluun ja oppimiseen menee sitten toki enemmän aikaakin.

Tyynellä hankalin opetettava tähän mennessä on ollut tassun anto. Kaiken maailman jippoja yritin kunnes otin Siriuksen temppuhetkeen mukaan ja Tyyne sia vierestä seurata mitä pitäisi tehdä, ja kas siinähän se rouva sitten oppikin.

Eli jos talossa on useampi kissa, jonkun tempun kun opettaa yhdelle niin, että se ns. on varma temppu. Sitten kuunteluoppilaaksi toinen kissa mukaan niin saatta hyvinkin käydä niin, että kohta sinulla on kaksi kissaa jotka osaavta tempun. Kissat kun kopiovat toisiaan. :wink:

Istuminen on varmasti helpoin temppu. Tosin jos on kovin innoissaan oleva kissa se ihan paikallaan istumisen opettaminen saattaa kestää jonkun aikaa. Meillä pojilla on molemmilla sitä ongelmaa, että tassuja heiluu ilmassa, vaikka kaikki tassut pitäisi olla maassa kun istutaan. Nemolta olen saanut kitkettyä tavan pois, mutta Siriuksen kanssa parhaillaan sitä opetellaan.

Koskettaminen on myös aika simppeli temppu, eli vaikka kynän päätä tai sormea kissan pitäisi koskea. Sitten lopulta saa kissan hyvin seuraamaankin vaikkapa kynää.

Paikalla olon opettelussa Nemon kanssa ollaan aloiteltu vasta, kun kärsivällisyyttä on tullut nyt pojalle lisää. Misse taas pysyy hyvin paikoillaan jopa reilusti yli minuutin, vaikka minä menisin näkösuojaan eli pois sen näköpiiristä. Mikä on kyllä aika hyvin vaikka itse sanonkin.

Tässä paikallaan olossa hyvä apuväline oli kamera, jolla kuvasin videon pätkiä. Itse kun on piilossa niin sitten jälkikäteen näkee oliko kissa ihan paikallaan, oliko se rauhallinen jne. Toki muutenkin temppujen videoinnista on paljon hyötyä, sitä kun huomaa niitä epäkohtia ja hyviä kohtia paremmin kun katselee ajan kanssa.

Seuraamistakin ollaan treenattu ja paikallaan seuraamista. Sivulle tuloa siinä ohessa.
Katsekontaktia olen halunnut pitää yllä ja pienestä asti siintä palkannut.
Perdita
Ylläpitäjä

Postby Elina_A on Fri Feb 22, 2008 10:51 am

Meillä noutaminen ei ole mikään opetettu temppu, vaan kaikki 3 ovat sen itse oppineet ja noutavatkin silloin kun itse huvittaa. Meerin noutaminen on yleensä sitä, että hiiri tuodaan puoli matkaan ja sitten kiljutaan...

Naksuttimella olen opettanut kissoille vähän temppuja. Kaikki osaavat seurata pisteestä A pisteeseen B kohdenninta (ja se on vieläpä hauskaa.) Kaikki osaavat istua. Meikolta ja Tuiskulta nousee tassu. Nököttäminen sujuu melkein kaikilta (Meerillä vähän hakusessa.) Joskus Meiko jaksaa jopa maukua käskystä, joskus taas emännälle saa luvan kelvata se tassun anto...

Eli tuollaisia pikku juttuja vain :) Tarkoitus olisi treeniä lisääkin.
Kissatrio: LKN, OSH a(s) 24, OSH d 24
Elina_A
Tassun alla

mm...

Postby M & M on Sat Mar 15, 2008 11:44 pm

No, meillä Miska osaa pusuttaa (laitan videon, jahka saan ne koneelle) antaa tassua, hypätä, koskea ym. Misse osaa melkolailla samat asiat, mutta pusuttelu, Ei käy! :D'

Ainiin, Miska osaa noutaakkin. Heittää foliopallon ja se tuo sen takaisin. Mieluisa leikki hänen mielestä ^^
www.webbisivu.com/miskajamisse
Miskan ja Missen kotisivut <3
M & M
Tassun alla

Postby Anni Pitkätassu on Wed Mar 19, 2008 8:19 pm

Anni osaa istua, istua nätisti (etutassut ilmassa), hypätä käsien läpi, kaataa pahvisen kupin (jonka alla siis nami), antaa tassua high five tyyliin ja melkein tavalliseen tapaankin. Videoita tempuista löytyy youtubesta.

Nyt on ollut taas vähän taukoa temputtamisessa, pitäisi joku ilta taas vähän muistutella kisun mieleen ettei pääse vahingossa unohtumaan. :D

Kaikki temput on opittu suht sukkelaa, parin temputuskerran jälkeen, siis esim kahtena iltana temputettu ja sitten kissa äkkää iden. :)
Anni Pitkätassu
Tassun alla

Postby Zepa on Fri Mar 21, 2008 4:39 pm

Mä en ollut edes ajatellut kissojen opettamista millekään ennen kuin tutustuin tapauksiin Perditan jengi :-)

Selvästi meidän Harmaa-poika on ihan aivollinen olento, se tykkää puuhata. Olen saanut sen kulkemaan putkessa, hakemaan nameja rei'itetystä laatikosta ja hyppäämään renkaan läpi. Musta-neiti taas... no, kuten blogissaan toteaa, niin hän on vaan enimmäksen nätti. Tai on Mustakin mennyt putkessa, mutta ihan omia aikojaan, ja on myös kahdesti hypännyt hulavanteen läpi, mutta ei niin että mulla olis ollut asian kanssa mitään tekemistä. Hänellä on tuo päävärkki niin omansa, jatkuva epäluottamus ja pieni ujous päällä. Ei semmosella temppuja tehdä pyydettäessä, vahingossa korkeintaan.
http://miumau.wordpress.com
Zepa
Tassun alla

Postby Vulpes on Tue Apr 08, 2008 8:53 am

Ihan huomaamatta on jotain temppuja syntynyt ilman että olisin mitenkään sen enemmin oikein pyrkinyt temppuja noille opettamaan, kunhan ollaan vaan aina yhdessä jotain puuhasteltu ja laitettu kissa liikkeelle ja sitten palkittu herkulla. Niin on sitten vahingossa jotain temppuja opittukin.

Wallu antaa pusun naamaan, kun sanon pusu tai an pusu, tää on ehkä kivoin temppu jonka toi osaa, minä ainaskin tykkään. ;)

Herkkujen perässä tuo on aina pomppinut hienoja loikkia suoraan ilmaan ja nykyään osaa hypätä noin kun sanon hyppy. Kisun kohdalla tätä vielä vähän harjoitellaan, toi tomppeli miettii vaan niitä herkkuja koko ajan ja on kaikelle muulle ihan kuuro ja sokee, eikä tajua että niitä herkkuja kuuluisi saada sitten kun on suorittanut sen temppunsa. Se vaan koheltaa ympäriinsä ihan sekaisin kun tietää, että äipällä on nyt hollilla herkkuja :roll:

Mutta Kisun bravuuri on sitten tämä lelujen noutaminen, minä viskaisen lelun niin pitkälle kuin lentää ja sanon nouda ja likkahan noutaa. Salamana juoksee lelun perään ja kiikuttaa takaisin minulle.

Molemmat osaa sitten hypätä syliin tai sohvalle viereen kun taputan siihen. Ja Wallu osaa hypätä esim. pöydälle tai muulle tasolle, kun napsautan sormia siinä pöydän yläpuolella.

Että eipä noille mitään erikoisia temppuja ole tullut opetettua, noi on kaikki sellasia jotka on sattumalta opittu
Vulpes
Tassun alla

Postby Zepa on Tue Apr 08, 2008 10:52 am

Mahtavaa, Wallu ja Kisu! :D

Meillä pääongelma on emännän elikkäs ton meikän laiskuus. Hra Harmaa oppisi mitä vaan, sillä on aivo paikoillaan. Nti Musta taas on ääliö, mutta oppii juttuja just tuolleen että antaa sen tehdä mitä tekee ja sitten palkitsee. Esim blogissa esitelty kahdelle jalalle nousu ja mun käden vetäminen alaspäin etutassulla - kai se on helppo "temppu" jos kädessä on nami... :-D Eikä katti itse edes tajua tekevänsä mitään temppua...

Ja tuosta epäluottamukseta vielä. Nyt Musta on ollut meillä kolme ja puoli vuotta. Hyvin harvoin sattuu, että neiti esim vastaa selkää köyristämällä silitykseen - lattialla ei koskaan - mutta juuri tänä aamuna huomenta-vaiheessa petissä huomasin, että useamman kerrankin sai silittää selkää niin että selkä tuli vastaan eikä luistanut alta. Petissä siis; lattialla tapahtuvaksi tätä saadaan varmaan odotella seuraavat kolme vuotta.
Zepa
Tassun alla

Postby Anni Pitkätassu on Thu Apr 10, 2008 8:29 pm

Ollaan tässä nyt parina iltana opeteltu tuota perinteistä tassua ja se alkaa sujua hyvin. Otettiin mukaan myös "pusu" jollon kissa nuolasee minun huulia (myöhemmin ajattelin jätättää nuolemisen pois ja pelkkä kosketus riittäisi). Huuli parat on ihan kuivat kun kissa hakee kalkkunapalaa suustani innoissaan. :D Tänään alko toimia jo kalkkuna kädessä ja pusu tuli silti huulille. Täytynee videoida joku päivä tuota. :)

Aatella, minä joka en pidä siitä, että eläimet nuolee naamaa opetan kissan antamaan pusua nuolemalla huulia! Kaikkea sitä tekeekin! :mrgreen:
Anni Pitkätassu
Tassun alla

Postby Vulpes on Mon Apr 14, 2008 2:13 pm

Zepa wrote:Meillä pääongelma on emännän elikkäs ton meikän laiskuus.

Sama vika meikäläisellä.

Kyllähän noiden kanssa tulee joka päivä jotain puuhailtua, mutta ihan oikeen temppujen opetukseen olen turhan usein liian laiska (ja mul on lyhyt pinna). Välillä sitten iskee sellainen tuulenpuuska, että nyt vois vähän temppuilla kattien kanssa.

Tossa päivänä eräänä koitin opettaa istumista ja suureksi ihmetyksekseni tällä kertaa se meni niin, että Kisu hiffasi homman nopeammin ja läiskäisi persiin maahan käskystä ja Wallu oli tällä kertaa se joka oli herkkunappuloista sekaisin ja pyöri ympyrää. Et ei se Kisukaan ihan toivoton tapaus ole. :D
Vulpes
Tassun alla

Postby Anni Pitkätassu on Sun Apr 20, 2008 7:47 pm

Nyt meillä on videotkin näyttää. Eli pusu ja tavallinen tassu. :)

Vinkkejä mitä muuta voisi opettaa? :D
Anni Pitkätassu
Tassun alla

Postby Zepa on Mon Apr 21, 2008 5:10 pm

Anni - hulavanne oisko mitä?
Zepa
Tassun alla

Postby Perdita on Tue Apr 22, 2008 5:56 pm

Anni, tässä pari ehdotusta.

*Paikallaan olo
*Katsekontaktin treenausta
*Koske eli kissan pitää koskea vaikka viilipurkkia tassullaan
*Merkki, kissan saa palkan kun menee vaikkapa paperilapun päälle
*Seuraamista
*Ympäri
Perdita
Ylläpitäjä

Postby Bediitta on Sat May 03, 2008 10:33 am

Koulutan kissojani naksuttimen avulla. Todella tehokas keino! Aloitin kouluttamaan kissojani ilman naksutinta. Ensimmäinen temppu, jonka olen opettanut kissoilleni on istu. Sen taisivat oppia noin kymmenessä minuutissa. :wink: Paikalla olokin on suht hyvin hallussa ainakin Mirrillä ja Miirulla, Miukulla vielä hieman hakusessa. Muita temppuja ovat mm tassun antaminen, nouse ja tasolta toiselle hyppääminen. Pyrin pitämään kissoilleni jokapäivä pienen treenihetken.
Bediitta
Tassun alla

Postby Purrrna on Wed May 07, 2008 5:21 pm

Wuhuu!! Jerry oppi yksi ilta antamaan tassua! Jesjesjes! :D Oon tästä ihan innoissani, kun kerrankin tein jotain oikein niin, että Jerrykin ymmärsi mitä ajan takaa. Nyt voisi miettiä että mitäs sitä muuta opettaisi. Se naksutinkin olisi tuolla laatikossa, käyttämättömänä vielä... :oops:
Purrrna
Tassun alla

Next

Return to Koulutus