Kuinka moni käyttää kissan koulutuksessa apuna naksutinta?
Meillä on pari vuotta sitä käytetty ja hyvin tuloksin. Kissat kun ovat monesti nopea liikkeisiä niin naksutimen avulla pystyy tarkentamaan kissalle mitä oikein haetaan. Naksuttimen nähdessään meillä kissojen tassuihin tulee heti vipinää arvotaan onko nyt ryhmävuoro vai päästäänkö me yksi kerrallaan oppimaan.
Itse käytän I-Click naksutinta. Sen olen itse huomannut parhaaksi ja tarkaksi, lisäksi pidän tämän naksuttimen äänestä,. Tosin ennen sitä taisi olla Karlien naksutin, jota nyt käytän pääasiassa ulkona.
Naksuttimiakin löytyy eläinkaupoista erilaisia. Jos on kovin ääniherkkä kissa niin perusnaksutinta pystyy vaimentamaan teipin avulla jonkun verran. Mutta löytyy myös sellaisia naksuttimia joissa pystyy äänenvoimakkuutta säätelemään. Perusnaksutin maksaa 2-4€, äänenvoimakkuutta säätelevä 7€->.
Oman I-Click naksuttimen löysin netin kauttaa, eräältä koirakouluttajalta hintaa taisi olla 2-3€/kpl.
Mutta naksuttimen virkaa pystyy toimittamaan vaikkapa piltti purkin kanssi tai frezza mokan kansi.
Ihan aluksihan kissa täytyy ehdollistaa naksuttimeen. Eli lyhykäisyydessään muutama herkku käteen ja sitten naks-> herkku, naks-> herkku. Naksautuksen ja herkun annan väli on hyvää pitää sopivana, ei ihan heti vaan puolen sekunnin kuluttua naksautuksesta, eikä taas liian pitkää väliä. Aika pian kissa oppii, että aina kun naksahtaa siintä seuraa jotain tosi hyvää.