Welcome
Welcome to <strong>Aktiivitassut</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Naksutin

Miten kissan saa oppimaan?

Moderators: Homelo, Perdita

Naksutin

Postby Perdita on Fri Feb 08, 2008 5:07 pm

Kuinka moni käyttää kissan koulutuksessa apuna naksutinta?

Meillä on pari vuotta sitä käytetty ja hyvin tuloksin. Kissat kun ovat monesti nopea liikkeisiä niin naksutimen avulla pystyy tarkentamaan kissalle mitä oikein haetaan. Naksuttimen nähdessään meillä kissojen tassuihin tulee heti vipinää arvotaan onko nyt ryhmävuoro vai päästäänkö me yksi kerrallaan oppimaan.
Itse käytän I-Click naksutinta. Sen olen itse huomannut parhaaksi ja tarkaksi, lisäksi pidän tämän naksuttimen äänestä,. Tosin ennen sitä taisi olla Karlien naksutin, jota nyt käytän pääasiassa ulkona.

Naksuttimiakin löytyy eläinkaupoista erilaisia. Jos on kovin ääniherkkä kissa niin perusnaksutinta pystyy vaimentamaan teipin avulla jonkun verran. Mutta löytyy myös sellaisia naksuttimia joissa pystyy äänenvoimakkuutta säätelemään. Perusnaksutin maksaa 2-4€, äänenvoimakkuutta säätelevä 7€->.
Oman I-Click naksuttimen löysin netin kauttaa, eräältä koirakouluttajalta hintaa taisi olla 2-3€/kpl.
Mutta naksuttimen virkaa pystyy toimittamaan vaikkapa piltti purkin kanssi tai frezza mokan kansi.

Ihan aluksihan kissa täytyy ehdollistaa naksuttimeen. Eli lyhykäisyydessään muutama herkku käteen ja sitten naks-> herkku, naks-> herkku. Naksautuksen ja herkun annan väli on hyvää pitää sopivana, ei ihan heti vaan puolen sekunnin kuluttua naksautuksesta, eikä taas liian pitkää väliä. Aika pian kissa oppii, että aina kun naksahtaa siintä seuraa jotain tosi hyvää.
Perdita
Ylläpitäjä

Postby millal on Thu Mar 13, 2008 9:35 am

Meillä tätä käytetään! Tosin olen sen kissojen kanssa vasta aloitellut, fretteihin olen sitä jo kauemmin soveltanut. Vanhempi fretti menee maahan ja kierii mm hienosti.
Kissojen kanssa on nyt aloiteltu siten että laitoin mehukatti-pönikän maahan ja aina kun kissa nenällään koski siihen naks ja herkku. Todella äkkiä tämän kyllä äkkäsivät, nyt pitäisi tuo mehupullo vaihtaa johonkin muuhun. Mutta ehkä paras tapa saada oppimaan, itse olin hyvin positiivisesti yllättynyt tuosta kuinka nopeasti sillä saa tuloksia aikaan!
millal
Tassun alla

Postby kollo on Thu Mar 13, 2008 1:11 pm

Minäkin hankin tänään naksuttimen ja aloittelimme harjoituksia luoksetulon merkeissä. Tuntuisi toimivan. :wink:
kollo
Tassun alla

haha ^^

Postby M & M on Sat Mar 15, 2008 11:41 pm

Ajattelimpa tähän vastata.. ^^

Saimme juuri naksutimen, pitkän odotuksen jälkeen. Näin alussa toiminut hyvin. Kissat oli helppo ehdollistaa siihen :))

Kannattaa kokeilla! Suosittelen!
www.webbisivu.com/miskajamisse
Miskan ja Missen kotisivut <3
M & M
Tassun alla

Postby Simbamamba on Wed Apr 02, 2008 8:36 am

Meilläkin naksutin käytössä enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Yksi kysymys tuli mieleeni. Olen opettanut Simbaa kosketuskepin avulla (jota meillä edustaa syömäpuikko) ja se osaakin hienosti tulla eri paikkoihin sen avulla. Nyt kuitenkin mietin, että tämä on käynyt jo liian helpoksi, joten miten harjoittelua voisi vaikeuttaa? Haluaisin opettaa kissaa hyppäämään esteiden yli yms, mutta siihen se ei oikein ole halukas. Mikä olisi siis helppo tapa aloittaa, jossa voisi käyttää apuna kosketuskeppiä?

Toinen kysymys on, että miten opetatte kahta kissaa yhtäaikaa? Jos esim koulutatte toista ja toinenkin tekee vieressä oikein, niin molemmat varmasti saavat herkut?? Eikö? Mutta naksautatteko sen koulutettavan tahdissa?

Kiitos avuista :)
Simbamamba
Tassun alla

Postby Homelo on Fri Apr 04, 2008 1:36 pm

Minä kävin ostamassa alkuviikosta Karlien naksuttimen ja ollaan nyt treenailtu Eetun kanssa päivittäin. Se tuntuu jo tajuavan mitä naksutin tarkoittaa, ja pari yksinkertaista temppua eli tassun anto ja "high five" menee jo hienosti. Koskettamista opetin myös, ja tajusi idean hyvin joten taidan jättää sen vähän tylsähkön tempun siihen. :wink:

Eilen aloiteltiin kahdelle tassulle nousua, jonka käskynä käytän "Nouse!". Äsken Eetu oikein ryntäsi tähän olohuoneen treenipaikalle ja alkoi jo hiffaamaan mistä saa namin. Uskoisin että saadaan tuo temppu hallintaan vielä tämän päivän aikana.

Jonkun kirjan ajattelin ostaa harjoittelun tueksi, jotta osaisi itse vähän paremmin ohjeistaa kissaa eikä tekisi sen ymmärtämistä haittaavia virheitä.
Homelo
Moderaattori

Postby Purrrna on Fri Apr 11, 2008 7:02 pm

Minäkin ostin pari viikkoa sitten naksuttimen, mutten vielä ole sitä ehtinyt käyttämään. Voisikin alkaa näin tylsän perjantai-illan viihdykkeeksi sitä alkaa kokeilemaan, että mitä jätkät siitä sanoo. Lähinnä Tuhkan koulutukseen tuon ostin, Jerryä kun on tosi vaikea mihinkään ehdollistaa kun sillä ei mitään herkkunamia ole.

Aika iso ääni vain on tuossa mun naksuttimessa, Karlien Nobby-naksuttimen ostin kun ei muuta M&M:ssä ollut. Noh, jos vähän teippailisi jos tuntuu että Tuhka ääntä säikkyy tai ottaa liikaa korviin.

Onko kellään muuten kirjaa "Naksutinkoulutusta kissalle"? M&M:ssä olen näitä nähnyt, mutta en ole sen kummemmin tutustunut. Jos jollain on, onko ostamisen arvoinen kirja?
Purrrna
Tassun alla

hehhee..

Postby M & M on Sun May 18, 2008 4:30 pm

Mie katoin ku edellisessä viestissä luki M&M Nii katoin et mitä meistä ;DD

Hyvä minä! ^^
www.webbisivu.com/miskajamisse
Miskan ja Missen kotisivut <3
M & M
Tassun alla

Postby PiiRoo on Fri May 30, 2008 4:22 pm

Sain taas naksutinkipinän viime lauantain Lahden esittelynäyttelystä. Siellä yksi aby ja kotikissa (Homelonko?) esittelivät taitojaan.

Esittelyä katsoessani tajusin yhden virheeni! Olen ohjannut Lunaa sillä kädellä jossa namukin on. Ilmankos meni aina pieleen, kun käskyn sijaan keskittyi vain kädessä oleviin namuihin. Joten nyt vasemmassa kädessä on naksutin ja namut ja oikealla ohjaan.

Ja Luna oppi nyt vajaassa viikossa jo kaksi juttua tosi helposti! Eli opetin sellaista, että minun oikean käden asennosta tietää mitä tekee. Kun ojennan kättä kämmenpuoli ylöspäin, niin koskettaa kuonolla sormenpäitä. Kun taas ojennan käden niin että kämmen osoittaa kissaan pystysuunnassa, Luna antaa oman oikean tassun siihen käteen. Voin sekoittaa näitä käskyjä sekaisin ja tekee ne aina oikein :D

Yritän nyt lisätä kolmannen "muodon" eli kun tarjoan kättä nyrkissä, niin Lunan pitäisi koskea sitä toisella tassulla. Mutta tämä on vielä hakusessa.
PiiRoo
Tassun alla

Return to Koulutus