Welcome
Welcome to <strong>Aktiivitassut</strong>.

You are currently viewing our boards as a guest, which gives you limited access to view most discussions and access our other features. By joining our free community, you will have access to post topics, communicate privately with other members (PM), respond to polls, upload content, and access many other special features. Registration is fast, simple, and absolutely free, so please, <a href="/profile.php?mode=register">join our community today</a>!

Ravinnelisät

Moderators: Homelo, Perdita

Ravinnelisät

Postby Perdita on Thu Feb 14, 2008 6:34 pm

Meillä kissat saavat silloin tällöin omega-3 kapseleita. Tyyne saa viikottain ainekin yhden, sen avulla hilseongelma on kadonnut ja ulkomaalaisia tutkimus tekstejä lukiessa olen myös lukenut, että siintä olisi apua munuais ongelmiinkin.
Pirkan kapseleita olen antanut, harmi kun lopettivat pienen purkin teon ja nyt joutui ostamaan ison 150kpl purkin.
Hyvin kapselin saa kokonaisena annettua kissalle, itse olen voita vähän sivellyt kapselin pinnalle, jotta se menisi vieläkin paremin ales.

Pirskattia annan silloin tällöin, varsinkin silloin jos on päiviä, että syödään pelkästään lihaa. Muutenhan nuo saavat teollisista ruuista tarvittavat vitamiinit.

Muita lisiä ei oikeastaan tule annettua, paitsi Tyynelle Ipakitinea, joka on munuaisvikaisille suunnattu ravinnelisä. Se on rouvan ruokahalua parantanut kovasti.

Jotakin rasvahappolisää olen ajatellut. Mikä olisi paras? Mielellään kapseli muodossa nin ei olisi niin sotkuista hommaa.
Last edited by Perdita on Fri Feb 15, 2008 10:27 am, edited 1 time in total.
Perdita
Ylläpitäjä

Re: Ravinnelisät

Postby Homelo on Thu Feb 14, 2008 7:06 pm

Perdita wrote: Pirkan kapseleita olen antanut, harmi kun lopettivat pienen purkin teon ja nyt joutui ostamaan ison 150kpl purkin.

:shock: Ei kai, voihan että. Täytyy katsoa, jos lähikaupassa olisi vielä niitä pieniä jäljellä, yhdelle kissalle kun en ostaisi mielelläni tuollaista isoa purkkia...

Meillä Eetu saa silloin tällöin tuollaisen pirkan omega-3 -kapselikuurin, annan muutaman päivän kerrallaan joka päivä yhden kapselin. Lisäksi annan yhden Pirskatin joka päivä, kun Eetu syö kuitenkin puolet ruokavaliostaan lihaa. B-vitamiinikuuriakin olen ajatellut, että pitäisikö antaa, mutta en ole vielä ainakaan saanut aikaiseksi.
Homelo
Moderaattori

Postby Elina_A on Fri Feb 15, 2008 10:10 am

Millanen lienee Pirkan kapseleiden annossuositus ihmisille?

Itse hankein nyt jotain sellaista, missä oli 1-2 kapseli per päivä. Sitä aiemmin on ollut sellaista, missä oli 2-4 :shock: Eli laatu eroja on. Mielummin myös mahdollisimman harvoin tunkisi kissalle suuhun niitä isoja kapsuja (onneksi tuiskulle menee ruuan seassa nestemäisenä.) Meillä ollaan otettu n. kerran viikkoon, ehkä kaksikin.

Annan pirskattipillerin Meerille ja Tuiskulle joka toinen päivä, meiko saa sitten harvemmin kun syö enempi teollista.

Mä suosittelen sitä biotiini-kuuria joskus annettavaksi. Meillä just loppui se... ei juuri eroa tuiskun ja meikon turkissa, mutta Meerin turkki on AIVAN MAHTAVA nyt sen jäljiltä!!!
Kissatrio: LKN, OSH a(s) 24, OSH d 24
Elina_A
Tassun alla

Postby Perdita on Fri Feb 15, 2008 10:26 am

Pirkan suositus ihmisille on 2 kapselia päivässä. Meillä päin ei niitä pieniä purkkeja ole ollut pariin kuukauteen, joten olen sen perusteella ajatellut, että varmaan sen lopettivat. Kun pienempihn olisi tullut halvemmaksikin.. Monessa K-kaupassa olen käynyt pyörähtämässä, mutta ei ole löytynyt kuin isompaa purkkia.

Biotiinia olen ajatellut, että se voisi tehdä turkeilla hyvää ja muutenkin. Täytyykin seuraavalla apteekki keikalla käydä ostamassa purkki.
Perdita
Ylläpitäjä

Postby Homelo on Fri Feb 15, 2008 1:31 pm

Meillä kasvattaja suositteli Alexille biotiinia nimenomaan turkinlähtöön, en nyt kuitenkaan sitä aloittanut kun oli enää niin vähän aikaa näyttelyyn ja turkkikin tasaantui. Täytynee ostaa Eetulle kun sillä alkaa nyt turkinlähtöaika, maalis-hutikuussa on pahimmillaan ja toukokuussa se on karvaton. :lol:

Meillä menee muuten Pirkankin suht isot kapselit ihan hyvin alas, pojat on jo niin tottuneet että solahtavat kätevästi, Madden kanssa oli aluksi kauhea tappelu. Yleensä se meni siihen, että tyttö puraisi tablettia ja pusersi sen litkun sisään, mutta sylkäisi kuoren. Nyt on jo tottunut ja kun osaa laittaa tarpeeksi syvälle, nielaisee kyllä heti.
Homelo
Moderaattori

Postby Vulpes on Fri Feb 15, 2008 3:26 pm

Kisu saa Pirskattia, kun vähintään puolet sen ruokavaliosta on raakaa lihaa. Ja talvisin (niinkuin tälläkin hetkellä) saa Eforion -öljykuurin hilseilevään turkkiin ja runsaaseen karvanlähtöön. Biotiinikuurin olen myös söyttänyt silloin tällöin, ja tekee kyllä hyvää turkille. Kalaöljykapselin saa satunnaisesti.

Wallu syö pääasiassa teollista ruokaa, mutta liha-aterian yhteydessä saa Pirskattia, joka on molemmille herkkua.
Vulpes
Tassun alla

Postby Vilma Vilttitossu on Sat Feb 16, 2008 12:26 pm

Papi saa ruuassaan joka päivä Kylmäpuristettua helokkiöljy-E-vitamiinivalmistetta muutaman tipan, eläinlääkäri suositteli hilseilevään ja kiillottomaan turkkiin.
Perdita kertoi antavansa vähän samaan vaivaan omega 3-valmistetta, kuka tietää sisältävätkös nämä kaksi valmistetta(eli helokkiöljy ja omega 3) samoja vitamiineja vai uskaltaisikohan tuota omegaa kokeilla Papille helokkiöljyn lisänä turkkivaivoihin?

Muut kissat eivät mitään ravinnelisiä oikein ole saaneet, jos ei ihan pieniä lohiöljylisiä ruuassa silloin tällöin siksi lasketa; koirat meillä syövät suht säännöllisesti tuota lohiöljyä, tuo kauniin kiillon turkkiin koirille että kissoillekin.
Vilma Vilttitossu
Tassun alla

Postby Elina_A on Sat Feb 16, 2008 3:17 pm

meillä otetaan helokkiöljyä aina toisinaan, kun muistetaan sitä märkäruokiin/raksujen päälle tipotella :D Lisäksi sitten omega3 lisät siihen päälle.

Kalaöljyn kanssa yhteistä sillä on se E-vitamiini sekä gammalinoleenihappo.

Uskaltaisin kyllä kokeilla lisänä omega3-valmistetta. Muistaa vain käyttää niitä, joihin ei ole lisätty mitään vitamiineja E:n lisäksi (sekun on säilöntäaineena.)
Kissatrio: LKN, OSH a(s) 24, OSH d 24
Elina_A
Tassun alla

Postby Perdita on Fri Mar 07, 2008 2:54 pm

Ostin Aptuksen biotiini valmistetta, kaikille muille se kävi, mutta Nemo meni ihan kuralle puolikkaasta tabletista. Syykin löytyi, tabletissa laktoosia. :?
Mitä biotiini valmisteita te muut olette käytäneet ja ennen kaikkea onko niissä laktoosia?
Perdita
Ylläpitäjä

Postby Homelo on Sun Mar 09, 2008 3:08 pm

Ostin tänään Biotiini Fortea (60 tablettia, 12,50 e, biotiinin ja metioniinin määrä sama kuin Aptuksen vastaavassa), aloitan nyt Eetulle kuurin ja annan puoli tablettia päivässä. Apteekista sanottiin että Aptus Biorion on poistumassa, ilmeisesti siis heidän valikoimistaan.
Perdita, mitä katsoin paketin kyljestä niin tämä Biotiini Forte ei sisällä laktoosia.
Homelo
Moderaattori

Postby Perdita on Sun Mar 09, 2008 5:05 pm

^Hieno juttu jos ei sisällä. Sitten sitä täytyy ostaa. :D
Perdita
Ylläpitäjä

Postby millal on Thu Mar 13, 2008 10:12 am

Meiltä löytyy merilevää, se sisältää paljon eri vitamiineja ja hivenaineita. Kananmunan kuorta annan jauhettuna, oluthiivaa, se sisältää hyvän kirjon B-vitamiineja, lohiöljyä->turkki ja iho pysyy kauniina, kylmä puristettua pellavaöljyä ja valkosipulia->ehkäisee ja tappaa bakteereja.
millal
Tassun alla

Return to Ruokinta