Monesti olen silloin tällöin kissojen hampaita harjannut, mutta sen sopivan [img]harjan löytyminen on ollut vaikeaa. Aikani harjailin sellaisella missä on iso ja pieni harja samassa, mutta aika pian selkeni, että se on liian kova kissoille. Nyt bongasinkin eläinkaupasta mainion harjan ja käytössä se on ollut nyt joka ilta. Kissatkin tykkäävät kovasti tästä uudesta harjasta. Päätinkin, että nykyisin joka ilta ennen iltaruokaa pestään porukan hampaat.
Tahnana olen käyttänyt Virbacin hammastahnaa.
Bucacatia pitäisi ostaa, jos sitä laittaisi hampaisiin hammaspyykin jälkeen.
Ruokavaliollakin on iso merkitys hampaiden kuntoon.
Hammasraksuja mainostetaan, mutte meillä niistä ei ole ollut hyötyä. Kissahan saa raksun heti murusiksi tai kahtia hampaan kärjillä. Tosin aina välillä niitä pienen pussin ostan kun pojat tykkäävät isoista raksuista herkkuina.
Raaka palaliha, sydän, kieli ja luiset lihat antavat hyvin töitä hampaille.
Usein ostan kissoille myös kuivattuja kalkkunan kauloja, peuran keuhkoa ja nyt uutena hittinä on ollut kalkkunafile.
Hampaille on siis hyvä antaa jotakin työtä.
Melkein joka päivä laitan ruokiin PlaqueOffia. Näin olen tehnyt pian parisen vuotta.
Sen avulla ollaan annettu plakille kyytiä, samalla hammaskiven alutkin lähtevät hyvin. Vähän kissat vieraksuivat jauheen hajua, mutta nykyään se uppoaa mainiosti ruuan seassa.
Tyyneä tämä auttoi siinä määrin, että ell oli varma, että olen käyttänyt Tyynen muualla hammaskiven poistossa.
Vaikka pieni purkki maksaa paikasta riippuen 15€-> on se kyllä riittoisaa ja hintansa väärtti.